Monday, July 13, 2009

.. And You Will Stream Us From the Inter net.

Jotkut asiat menevät joskus oikeaan suuntaan - siitä asti kun Spotify nousi laineille, ja moni huomasi saavansa kuunnella yhä enemmän ja enemmän musiikkia suorilta käsin ilman latausaikoja, latausmaksuja tai takaraivossa piilevää tietoa siitä, että rikkoi koko ajan tekijänoikeuksia, tuntui siltä, että musiikkiteollisuus alkaa toimia pikkuhiljaa edes vähän oikein! Viimeisin tutkimus osoittaakin, kuinka paljon musiikin lataaminen laittomasti on oikeasti vähentynyt, ainakin Briteissä. Muistettaneen silti, että kys. maassa esimerkiksi Last.fm:n radiota saa kuunnella ilmaiseksi. Kirottua. Toisaalta pakko se on myöntää, että Lastt.fm:n tikkarin pois meiltä alempiarvoisilta muunmaalaisilta vietyä, en ole vieläkään hylännyt Len indeksipalveluominaisuuksia, koska se on edelleen parasta mitä on tarjolla. Liikeideat murtuvat, ideat eivät. Tosin Libre.fm:n tämänkertainen päivitysoperaatio liikkuu hyvän suuntaan - käyttöliittymä selkeentyy pois "linux-leimasta", joka käännettäneen yhtäkuin marginaalileima, vaikka toisaalta wikilinkin poisto etusivulta on ikävä piirre. Vaikka en haluakaan kehittää, osaa kehittää tai ehdi kehittämään systeemiä, haluaisin silti kuulla sen etenemisestä. Idea kun on niin hyvä.


"But who's paying us then, Jim? - Memorial services need background music too."


Mutta takaisin Spotifyyn. Vaikka toimintaidealtaan Spotify on edelleen yksi parhaista musiikkipalveluista internetissä ikinä, ainakin sitten Audiogalaxyn jota pieni ihminen käytti suhtkoht murheettomasti aikoinaan, ongelma on mainostamisessa - nimittäin kyseisen taidon puutteessa. Spotify profiloituu pelkäksi stream-palveluksi, joka ilmaisversiossaan syöttää mainoksia syötteeseen. Mutta missä ne kaikki mainokset oikeasti ovat? Ehkä ne sieltä pikkuhiljaa tulevat, mutta onko tämä liian myöhäistä jo silloin? En ole tässä rahankiskoja-levy-yhtiöiden puolella toitottaessani toiminnan kannattavuuden puoleen, koska Spotify on jo niin valtava ilmiö, että sen taloudellinen kannattavuus tulisi turvata, ettei uutta hienoa keksintöä jouduta hautaamaan konkurssihautaan lähitulevaisuudessa. Haluan pätevät yrittäjät edes jonkinlaiselle leivälle, että tämä nykyinen meininki jatkuu. En ole pitkään aikaan kuunnellut vain vapaasti uusia mielenkiintoisia bändejä ja kokenut tietoyhteiskuntaa niin vapaaksi kuin se nyt tuntuu musiikin osalta. Kyllä minä ne mainokset kestän Tällä hetkellä tosin ovat vain kierrossa hyvät huonoksi vitsiksi päätynyt "Hi I'm Jonathan" ja Unibet. Käytännössä ottaisin jopa Jamban kaltaisen ärsyttävän mediapelleyrityksen rahoittamaan yhtiötä, että palvelun tulevaisuus olisi taattu.



Tämä ei silti tarkoita rahavirtoja levy-yhtiöille – tai juuri suoratoistopalveluillekaan. Spotifyn ruotsalaisperustaja Daniel Ekin mukaan mainosrahoitteinen sivusto ei ole pääsemässä tulostavoitteeseensa. (HS)
Palvelussa itsessään ei juuri vikoja ole, vaikka ilmaispuoli invite-pohjainen onkin, ja osaltaan tämä vielä rajaa sen potentiaalia. 50 000 kuuntelijaa on yhtäkuin monta korvaparia, jotka ovat kiinnostuneet aidosti hyvästä musiikista - tai ainakin sen kuuntelemisen mahdollisuudesta. Miksi kukaan bändi ei ole vielä ilmoittanut minulle, että haluavat minun kuuntelevan heidän biisejään, toteavan ne hyviksi ja ostavan ne iTunesista tai 7digitalista? Tässä on markkinarako, joka toivoni mukaan täyttyisi. Mielummin Fullsteamin, Fonalin tai vaikka Paste Magazinen (!) mainoksia kehiin, kuin vaikka sitä ärsyttävää Unibet-luuppia. Laadulle on aina tarjontaa - tai ainakaan sitä ei löydä, ellei ymmärrä välillä vähän tyrkyttää. Ja musiikkimainoksille luulisi olevan kysyntää musiikkiohjelmassa. Jos bändi saa kuunteluiden perusteella kannattavuutta olemassaololleen, ja mainoksesta kuunteluun tie kulkee tasan yhden haku-toiminnon kautta, onko parempaa symbioosia olemassakaan?
Ultimately we believe that the best way to beat piracy is to create great new licensed services that are easier and more fun to use, whether that’s an unlimited streaming service like Spotify or a service like the one recently announced by Virgin which aims to offer unlimited MP3 downloads as well as unlimited streams.” (The Leading Question Press Release)
Totta joka sana. Toivottavasti tämän oivalluksen keksivät yrittäjät oivaltavat markkinamaailman vaikeat kiemurat - siitä hyötyisivät sekä kuuntelijat että tuottajat. 7digital-yhteistyö on yksi todella hyvä idea, ja ehkä tekee hyvää koko musiikinosto-skenelle, kun iTunes ja Amazon saavat lisää valtavirran kannalta päteviä kilpailijoita (7digital ja iTunes ovat ainoat ostopalvelut joita minä käytän). Tästä on hyvä jatkaa - kunhan vain toimintaidea muutu, ja freeloadaus ei muutu liian sietämättömästi liian pian. Kehitystä seuraten.

Kuvat #1 #2

No comments: